GCCS Unplugged

Weblogbericht | 24-04-2015

Geschreven door Ahu Aydogdu en Sarah Steutel.

De Global Conference on Cyberspace, de twee-na-grootste conferentie ooit gehouden in Nederland, vond recentelijk plaats in den Haag. Hierbij waren allerlei ministers en andere hoogwaardigheidsbekleders aanwezig.

Ook werden een aantal informele side-events georganiseerd. Zo vond er een zogenaamde Diplohack plaats, waarbij diplomaten, ICT-ers en betrokken burgers samen over oplossingen voor internationale problemen nadachten. Een Diplohack heeft als uitgangspunt dat de inzet van social media een grote rol  kan spelen voor de oplossing van veel globale problemen.

In onze werkgroep, die bestond uit o.a. de mensenrechtenambassadeur, hackers, en internetbeveiligers, werd gezocht naar oplossingen voor het voorkomen van vrouwenhandel via social media. Vrouwen, en dan met name meisjes, worden wereldwijd via social media overgehaald om naar het buitenland te reizen. Handelaren en smokkelaars weten vrouwen te overtuigen door een betere toekomst te beloven; bijvoorbeeld met het uitzicht op een goede baan. Vaak wordt ook het vertrouwen van meisjes gewonnen door ze verliefd te laten worden op de handelaar. Wanneer het lastiger wordt gemaakt voor deze handelaren om slachtoffers te benaderen en een band met ze op te bouwen, kan veel ellende voorkomen worden.

Tijdens onze brainstormsessie werden verschillende vragen opgeworpen, waarop wij moesten antwoorden door alles wat aan ideeën in ons opkwam op memoblaadjes te schrijven. We werden bijvoorbeeld gevraagd ons in te leven in een mensenhandelaar en te bedenken hoe wij zelf meisjes zouden benaderen. Na een uur gebrainstormd te hebben, werden alle blaadjes geïnventariseerd en hebben we gekeken naar hoe we met alle ideeën tot een concrete oplossing voor het probleem konden komen. Omdat het probleem toch te breed bleek te zijn, hebben we ons specifiek gericht op het tegengaan van mensenhandel via LinkedIn. Op deze website worden soms neppe vacatures (zoals au pair of schoonmaakster) geplaatst die tot doel hebben vrouwen in benarde situaties voor een “sollicitatiegesprek” naar een bepaalde plek te lokken.

Als oplossing voor het probleem hebben we verscheidene acties bedacht. Een daarvan was het idee om LinkedIn waarschuwingsadvertenties te laten plaatsen, zoals dat nu op Marktplaats gebeurt (“als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo”). LinkedIn zou ook referenties of registratiebewijzen van bedrijven kunnen vragen, zodat een bedrijf alleen vacatures kan versturen wanneer het kan bewijzen dat het daadwerkelijk bestaat. Tenslotte zouden verdachte advertenties of vacatures ook opgespoord kunnen worden middels Big Data, waarbij gebruik gemaakt wordt van combinaties van zoektermen die kunnen duiden op mensenhandel.

Aan het einde van de dag mochten we onze plannen tijdens de plenaire afsluiting presenteren aan een volle zaal. Het was een zeer leerzame en vooral boeiende dag, en we zijn ervan overtuigd dat sessies zoals deze zullen bijdragen aan de oplossing van internationale vraagstukken.

Blijf op de hoogte:

  1. Weblogberichten ontvangen via rss

Reacties: