Broaden your Horizon; Zimbabwe en de media

Weblogbericht | 24-12-2013

Geschreven door Gera Sneller.

Bijna vijf maanden geleden kwam ik aan in Zimbabwe. Het was 3 augustus, de dag dat de Verkiezingscommissie President Mugabe met 61% van de stemmen uitriep tot winnaar van de verkiezingen van 31 juli.

De stand van de 'community radio'

Op weg van het vliegveld naar ons tijdelijk onderkomen, bleek het vreemd stil op straat: geen groepen feestende ZANU PF supporters, geen optochten van luid toeterende auto’s. Het leek of ook de aanhangers van de President het nog niet echt konden geloven. Niet verbazingwekkend: In de weken na de bekendmaking stond de media vol van berichten over grootschalige verkiezingsfraude – of juist de heftige ontkenning daarvan.

Een dergelijke polarisatie is kenmerkend voor de Zimbabwaanse media: voor of tegen, Zanu PF of MDC-T, Kameraad of Vijand. Een ander kenmerk van de media is de enorme sensatiegerichtheid. Voor een land waar de VS vanuit de regering vaak wordt geportretteerd als de vertegenwoordiger van de duivel op aarde, wordt er opmerkelijk veel geschreven over Amerikaanse “sterren” als Justin Bieber, de Kardashians en Taylor Swift – om er maar een paar te noemen; de vermeende seksuele uitspattingen van oppositieleider Tsvangirai (MDC-T) trekken bijna evenveel aandacht als zijn politieke strijd.

Eén helaas herkenbaar beeld is de positie van vrouwen in de media. Net als in het Westen wordt de media hier gedomineerd door (zoals een – mannelijke - Zimbabwaanse journalist het uitdrukte) “old men in suits”. Vrouwen figureren in de media als echtgenote en moeder, als slachtoffer of als verleidster (die een arme politicus ervan weerhoudt zijn taak uit te voeren). Een vrouw als beleidsmaker, als expert of als initiator treft men zelden aan in de media: hoewel vrouwen 52% van de Zimbabwaanse bevolking uitmaken, speelt slechts in 16% van de berichtgeving een vrouw een hoofdrol. En als vrouwen al aan het woord worden gelaten is dat meestal alleen over vrouwenzaken.

Mede daarom werd er gedurende de recente Media Diversity Campaign, Broaden Your Horizon, speciale aandacht besteed aan vrouwen in de media. Via een scala van activiteiten – van een journalistenwedstrijd tot een media bazar – werd in de aanloop naar de internationale mensenrechtendag op 10 december het belang van de vrijheid van meningsuiting en de rol van de media belicht. Een speciale rol was weggelegd voor niet-traditionele media, onder meer via de Facebook pagina van de campagne (http://on.fb.me/1fDD93N) en verschillende tweett@bles (zie ook @NLinZimbabwe). De ambassade koos bewust voor een campagne in plaats van één enkele activiteit en werkte daarbij samen met een grote groep organisaties: Zo werd aangetoond dat diversiteit noodzakelijk is om de verschillende belanghebbenden te bereiken en hun stemmen te laten doorklinken.

Overigens bleek tijdens het slotdebat dat ook de ambassade en onze partners nog iets te leren hebben: De directeur van de Media Alliance of Zimbabwe, Patience Zirima, was niet alleen de enige vrouw in het panel; ondanks haar brede media-ervaring was zij gevraagd specifiek de rol van de vrouw in de media toe te lichten…

Meer lezen over media:

Over bloggers, Twitter en democratisering van het nieuws

Onafhankelijke nieuwsvoorziening in Syrië: een uitdaging, maar mogelijk

 

Blijf op de hoogte:

  1. Weblogberichten ontvangen via rss

Reacties: